فاصله هیچ چیز تا ناچیز، همه چیز است. به عبارت دیگر صفر تا ابد صفر خواهد بود؛ اما کافی‌ست همین صفر  حتی با اعشار یک عدد دیگر به آن اضافه شود. آن وقت تا ابدیت می‌تواند ادامه داشته باشد و مدام به آن اضافه شود. این همان نکته‌ای است که کتاب اثر مرکب و برتری خفیف روی آن تأکید می‌کنند. هر دو کتاب موازی هم هستند. مطالب شبیه به هم و جان مطلب هر دو اثربخشی مداوم در پی استمرار است.

اکثریت کتاب‌های خودیاری معمولاً با تزریق انگیزش، فرد را به سمت انجام فعالیت ترغیب می‌کنند؛ اما کتاب‌های دارن هاردی (اثر مرکب)و جف اولسون (برتری خفیف) علاوه بر انگیزش راه‌کاری عملی برای رسیدن به اهداف را نیز ارائه می‌دهند. آن‌ها به خوبی جادوی استمرار را توضیح می‌دهند. حرفی که این دو در کتاب‌های‌شان بیان می‌کنند همان قصه شگفت انگیز سکاکی و قطره وصخره است که مسلماً همه در دوران کودکی شنیده‌ایم و شاید الان یادتان نباشد و من مجبورم برایتان تعریف کنم.

سکاکی پیش‌ از آنکه سلبریتی دوره خوارزمشاهی بشود؛ مردی آهنگر بود. روزی صندوقچه‌ای بسیار کوچک و ظریف از آهن ساخت که در ساختن آن رنج بسیار کشید و آن را به عنوان پیش‌کش نزد سلطان برد. درباریان همه گفتند:« باز شود بسته شود بلکه پسندیده شود!»

سکاکی  تصور می‌کرد شاخ غول را شکسته و الان شاه تحویلش می‌گیرد.؛ اما ناگهان تتلو وارد شد. همه صندوقچه و سکاکی را ول کردند و رفتند تا با تتلو آن روزگار سلفی بگیرند. سکاکی پرسید:«این دیگه کی بید؟»

یکی بغل دستش ایستاده بود گفت:«مأمور مخصوص حاکم بزرگ میتی کومان!»

سکاکی گفت:« اینجوری نگو، من یه مردم، باور می‌کنم، عاشق می‌شم، بعد نباشه می‌میرم!»

و بعد رو کرد به تتلو پرسید:« چی‌طو به تو گیر ندادن!»

تتلو هم گفت:« زر نزن، اینستام رو که بستن الان می‌خوان دیپورت هم بکنن! چیو گیر ندادن!»

یکی گفت:« تو هم اگه ژن خوب داشتی الان این وضعت نبود!»

این شد که سکاکی سر به کوه و بیابان گذاشت. حتی روایت شده که ماجرای موسی و شبان هم ساختگی بوده است و در اصل همین سکاکی بعد این ماجرا بوده که سر به کوه و بیابان گذاشته، اما مدتی بعد سکاکی فکری به ذهنش رسید. آهنگری‌اش را فروخت، چکش و سندانش را و حتی لباس‌هایش را تا توانست یک موبایل آیفون sx max بخرد و با عضویت در اینستا و گذاشتن پست‌های مدام در انواع و اقسام حالت‌ها درحالیکه حتی دیگر لباس هم به تن نداشت. توانست سلبریتی روزگار خودش شود.

این‌گونه شد که ما امروزه از سکاکی به عنوان اسطوره استمرار و تلاش مداوم برای رسیدن به اهداف یاد می‌کنیم.

لینک‌های پیشنهادی

۱۰ نکته از کتاب اثر مرکب – سیدعلی ناظم‌زاده

معرفی کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون – مائده حوایی

سکاکی و صخره سنگ

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *