owl

از کجا فایل‌های صوتی‌ خوب گیر بیاریم؟؟؟



همیشه شنیدن فایل صوتی بخش جدایی ناپذیر زندگی‌ام بوده و هست.  قدیم کاست سخنرانی و … رو از نوارخانه مدرسه و مسجد می‌گرفتم و حالا هم از نت جفت و جور می‌کنم؛ اما سوالی که گاهی از من پرسیده شده:« فایل‌های صوتی خوب رو از کجا پیدا می‌کنم؟» بنابراین تصمیم گرفتم یک پست درباره این موضوع بنویسم. فایل‌ها رو به چهار دسته کلی تقسیم کردم و مرجع‌هایی براش پیشنهاد دادم.

بخش اول کتاب صوتی

خوشبختانه کیفیت کتاب‌های صوتی هر روز از قبل بهتر میشه. خاطرم هست که همین چند سال پیش ملت با موبایل کتاب رو تند تند می‌خوندن، وسطش تپق می‌زدن و صدای قاشق و چنگال هم زمینه به گوش می‌رسید؛ اما بعد موسسه‌ها و سایت‌هایی  به صورت حرفه‌ای به ضبط و نشر این کتاب‌ها پرداختند. برای مثال سایت‌های شبیه به نوار، رادیو مثبت و … روی اسامی کلیک کنید به سایت‌ها ارجاع داده میشه.

سایت نوار
سایت رادیو مثبت
سایت ادیو لیب
سایت ایران صدا

البته اپ فیدیبو هم بخش کتاب صوتی داره ولی بر پایه اپ فقط قابل استفاده است  برای همین خرید کتاب صوتی رو از اپ فیدیبو توصیه نمی‌کنم چون بعد فایل‌ها رو نمی‌تونید روی دستگاه‌های دیگه کپی کنید.

معمولاً ترجیح می‌دم کتاب‌های خودیاری رو صوتی گوش کنم و کتاب‌های دیگه رو به صورت مکتوب بخونم. برای همین بیشترین کتابی که گرفتم از رادیو مثبت بوده با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول.

احتمالاً الان بعضی‌ها با خودشون میگن اینا که پولی بود. اگه نخواهیم پول بدیم چی؟

دو راه وجود داره…

اول: این قدر سرچ کنید تا  فایل‌های با کیفیتی رو  پیدا کنین که  کسی خریده تو اینترنت شیر کرده باشه! ( شما هیچ‌وقت این کار رو نمی‌کنین!)

دوم: سایت‌هایی هم هستن که با کیفیت پایین‌تر اما به صورت رایگان فایل صوتی تولید می‌کنند. مثلاً کجا؟ یکی‌اش رو میگم که گاهی خودم هم ازش دانلود کردم.

سایت پانته آ موفقیت
 بخش دوم: درسگفتار و سخنرانی‌

اما کتاب فقط بخشی از منبع شنیداری من رو تشکیل میده. پس سراغ قسمت دوم باید برم که درسگفتار و سخنرانی‌هاست. اگر به تلگرام دسترسی دارید، کانال‌های زیر احتمال زیاد به کارتون میاد.

کانال وبسایت صدانت
 https://t.me/sedanet
کانال سخنرانی‌ها
https://t.me/sokhanranihaa
کانال فایل‌های جامعه‌شناسی
https://t.me/sociomedia

البته کانال‌هایی  از این دست زیاد هستند. به خصوص اگر طالب فایل درسگفتار و کلاسی اساتید خاص باشید با رفتن به کانالشون میشه به فایل دسترسی داشت.  من خودم معمولاً سایت جواد طباطبایی و یوسف اباذری و سروش رو جداگانه دنبال می‌کردم. مشخصه که موضوع این کانال‌ها علوم انسانی هست. پس تو این کانال‌ها دنبال قصه شنل قرمزی و شنگول و منگول نگردید.

من برای گوش خودم احترام قائل هستم؛ بنابراین هر فایلی با هر کیفیتی رو گوش نمی‌کنم. بنابراین به شما هم توصیه می‌کنم، کیفیت رو در نظر بگیرید وگرنه خیلی زود شنیدن فایل براتون کاری خسته کننده میشه و رهاش می‌کنید.

و اما سایت‌هایی برای دانلود درسگفتار و سخنرانی تنها پیشنهادم سایت صدا نت است.

سایت صدا نت

 

بخش سوم: پادکست و مصاحبه

اما این دو بخش تمام ماجرا نیست. قسمت بعدی مصاحبه و پادکست‌هاست. برای این قسمت سایت شنوتو  رو معرفی‌ می‌کنم که مطمئن هستم تو این زمینه سلیقه‌های مختلف رو پوشش میده! از این سایت در زمینه‌های مختلف از کارآفرینی تا تکنولوژی و موسیقی ملل و… پادکست دانلود کنید.

سایت شنوتو 

برسیم به سایت سوخت جت که  پادکست‌های موفقیت و خودیاری رو به صورت روتین تولید و منتشر می‌کنه و هر بار که سراغ این سایت برید حتما یک پادکست جالب براتون داره .

سایت سوخت جت

 

بخش چهارم: آهنگ و موسیقی

الان از خودتون سوال‌ می‌کنین پس آهنگ و موسیقی چی میشه؟ من معمولاً موسیقی بی‌کلام گوش می‌کنم و به ندرت باکلام جزء پلی لیستم قرار می‌گیره. ادا و افه و اطوار هم نیست و واقعاً سلیقه منه و با موسیقی بی‌کلام هم به خواب نمی‌رم. اولین مقصد من معمولاً بیپ تونز که جدیدترین تولیدات جدید ایرانی به صورت قانونی در اختیار کاربر قرار داده میشه؛ اما برای کلاسیک، و موسیقی متن فیلم‌های خارجی این سایت‌ها رو پیشنهاد می‌دم هرچند سایت‌های زیادی هستند.

سایت جاست موزیک
سایت بیت کیدذ

اگر هم اهل تلگرام باشید که این کانال‌ها آهنگ‌ها رو منتشر می‌کنند.

کانال صدا و سکوت 
https://t.me/SoundSilence
کانال موسیقی بی‌کلام 
https://t.me/bikalammusic
کانال ماکان 
https://t.me/music5r

و در نهایت اینکه:

تنها صداست که می‌ماند! فروغ فرخزاد


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “از کجا فایل‌های صوتی‌ خوب گیر بیاریم؟؟؟”

  1. شما رادیو پژوهش را فراموش کردید که بیش از دو هزار فایل صوتی دارد.
    http://www.radio.isca.ac.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *